به گزارش خبرآنلاین ؛ عادل فردوسی پور در شبی که احمد رسولی نژاد به بهانه ای دیگر روی خط برنامه 90 آمده بود ، رئیس هیات مدیره استقلال را در شرایطی قرار داد که بپذیرد ، او معرف حسین علوی به استقلال بوده است. عادل در این برنامه که از پژمان منتظری بازیکن استقلال دعوت کرده بود ، به یکباره از کاپیتان سوم استقلال پرسید:« حالا خداییش این حسین علوی در حد استقلال است؟» که پژمان با خنده گفت:« آنجا نوشته بودی علوی ، خدا ، خدا می کردم که نپرسی ؟ حالا خداییش باید جواب بدهم؟... نه در حد استقلال نیست اما بچه خیلی خوبی است و جای پیشرفت هم دارد.»
دقایقی بعد از این رسولی نژاد روی خط آمده بود تا درباره شوخی فتح الله زاده درباره اینکه او و دو عضو دیگر هیات مدیره استقلال چیزی از فوتبال نمی دانند سخن بگوید که یکباره بحث علوی مطرح شد و عادل گفت:« یک سئوال هم دارم که دوست دارم خداییش راستش را بگویید ؛ شما علوی را توصیه کردید؟» و معاون وزیر ورزش در پاسخ گفت:« من معاون پارلمانی هستم و خیلی از نمایندگان مجلس فوتبال دوست دارند ، دوست دارند بچه های شان فوتبال بازی کنند و خیلی ها هم فرزندان شان را به من معرفی می کنند . همین حالا بیش از 8 نماینده مجلس جدیدی که هنوز شروع به کار نکرده از من خواستند تا فرزندان شان را به تیم ها معرفی کنم. من هم وقتی چنین درخواست هایی می رسد آنها را به جواد زرینچه می دهم تا در کادرفنی طرح شود. این آقای علوی را هم انگار آقای مظلومی می شناختند و بر داشته بودند. من 200 نفر را تا به حال معرفی کردم..» در همین حال بود که ناگهان عادل گفت:« یعنی هر کسی را نماینده با نفوذی معرفی کند باید به استقلال آورد پس حق بچه های فقیر چه می شود ؟» این گفته سبب ناراحتی معاون وزیر شد و گفت:« من برای بحث دیگری روی خط آمده بودم ، شما مدام از آنتن برنامه ات برای تخریب من استفاده می کنی . من چه نقشی داشتم ، بازیکنی را معرفی کردم ، خیلی ها را من گفتم ، چطور از این 200 نفر فقط یکی به تیم اضافه شده. بروید از خود مظلومی بپرسید آیا من توصیه ای کردم یا فشاری آوردم...»
و اینگونه عادل فردوسی پور انگار به هدفی که یک نیم فصل دنبالش می گشت رسیده بود و سرانجام از قصه پیوستن حسین علوی به استقلال رازگشایی کرده بود.
4141
چه قدر کوتاه نظری است که کسانی بگویند فلسفه با دین هیچ ارتباطی ندارد. ما نسبت دینی و غیر دینی بودن یک علم را با عالم و متعلّم در نظر میگیریم؛ اگر عالم و متعلم با یک علم طوری برخورد کردند که به وسیله آن خدا را بشناسند و وجود او را اثبات کنند آن علم، علم دینی میشود.
بعد از انتشار سخنان حسن عباسی علیه فلسفه اسلامی، آیت الله مصباح یزدی به این گونه شبهات پاسخ داد.
«آیت الله مصباح یزدی» در دومین نشست علم دینی که با شرکت استادان دانشگاههای کشور در قم برگزار شد به بیان رابطه "علم و دین"، "فقه و علم" و نیز "فلسفه و دین" پرداخت.
ایشان در ابتدا علم فقه را تعریف کرد و گفت: "فقه یعنی کشف احکام شرع از راه ادله شرعی مانند کتاب، سنت، اجماع و عقل. موضوع این علم تکالیف شرعی ـ مانند احکام وضعی ـ است و محور همه احکام و تکالیف شرع، حکم الهی است".
این استاد برجسته حوزه علمیه قم در توضیح کشف احکام شرعی در فقه اضافه کرد: "همه عقلا مجموعه مسائلی که حول محور واحدی قرار دارند را به عنوان یک علم خاص میشناسند. به عبارت دیگر به مجموعه مسائلی که اسکلت یک علم را تشکیل میدهد علم گفته میشود؛ لذا تلاش موفق و غیر موفق در داخل آن مجموعه مسائل علمی، تلاش عالمانه است؛ اگرچه حکم واقعی را هم کشف نکرده باشد".
وی ادامه داد: "پس باید توجه داشته باشیم که حتماً نباید آگاه به واقع باشیم و واقع را کشف کنیم؛ بلکه اگر در داخل چارچوب علمی حرکت کنیم اما ظاهر را کشف کنیم باز هم تلاش ما علمی است".
رییس موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) سپس به موضوع روز محافل علمی کشور اشاره کرد و گفت: "یکی از کاربردی ترین موضوعاتی که امروزه مورد بحث قرار می گیرد اسلامی کردن علوم و دینی شدن علوم انسانی است".
وی با بیان اینکه منظور از دین «دین صحیح» است بیان داشت: "دین یعنی ارائه پاسخ صحیح، اعتقادات صحیح، احکام صحیح و اخلاق صحیح. اگر غیر از این باشد دین نیست بلکه میتوان اسمش را اوهام گذاشت. لذا وقتی ما می گوییم که کشور ما و دانشگاه ما و علوم ما باید اسلامی و دینی باشند منظورمان دین خنثی نیست؛ بلکه دین حقی است که مطابق اسلام واقعی باشد، نه اینکه هر کسی برای خودش ادعایی داشته باشد".
آیت الله مصباح یزدی افزود: "دین باید انسان را به سوی سعادت هدایت کند، از شقاوت برهاند و به مسایل اعتقادی و عملی وی پاسخ صحیح بدهد. مثلاً علم فقه برای اینگونه سؤالات انسان پاسخ دارد و وقتی گفته میشود حرام است یا حلال است، پشتوانه علمی دارد. اما علم و دینی که فرهنگ غربی اقتضای آن را دارد روش سکولار و در واقع انکار دین است؛ زیرا دین را در محدوده خاصی منحصر میکند. در این روش، دین جنبه ذوقی پیدا میکند و براحتی می توان صبح یک دین و شب دین دیگری داشت!".
به گزارش ابنا این نظریه پرداز اسلامی در ادامه سخنانش، با بیان اینکه «علم دینی» یک ترکیب وصفی است، تصریح کرد: "وقتی میگوییم علم دینی یک ترکیب وصفی است یعنی واژه "دینی" صفتی برای علم به شمار میرود. پس منظورمان این است که قید دینی در اینجا، قید احترازی است".
وی سپس در تعریف علم دینی بیان داشت: "علم دینی علمی است که موضوع و محمول آن در منابع دینی مطرح میشود. یعنی علمی است که سؤالات و مسائلش از منابع دینی پاسخ داده میشود و وقتی در آن علم سؤالی مطرح شود پاسخش منوط به اصول دینی باشد. لذا همانطور که یک علم در کتب فلسفی به وسیله تعقل بررسی میشود در کتب دینی به صورت دینی و وحیانی مورد بررسی قرار می گیرد".
استاد مصباح یزدی سپس در نقد کسانی که فلسفه اسلامی را مورد حمله قرار میدهند گفت: "چه قدر کوتاه نظری است که کسانی بگویند فلسفه هیچ ارتباطی به دین ندارد. ما نسبت دینی و غیر دینی بودن یک علم را با عالم و متعلّم در نظر میگیریم؛ اگر عالم و متعلم با یک علم طوری برخورد کردند که به وسیله آن خدا را بشناسند و وجود او را اثبات کنند آن علم، علم دینی میشود. پس اگر ما این انگیزه را داشتیم و تلاش کردیم که به وسیله یک علم برخی اسباب الهی را در نظر بگیریم که بالقوه می تواند ما را با خدا آشنا کند تا افعال خدا را بشناسیم علم ما علمی دینی است".
شایان ذکر است که نشستهای علمی تخصصی "علم دینی" از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و با سخنرانی «آیت الله محمدتقی مصباح یزدی» و حضور اساتید هیأت علمی دانشگاههای کشور پنجشنبه هر هفته در قم برگزار میشود.
/6262
عناوین یادداشتهای وبلاگ